logo

“Мотор Січ” під прицілом або як розпочалася війна всіх проти всіх

Боротьба за стратегічне підприємство “Мотор Січ” триває понад 3 роки. Скандал з продажем акцій китайським інвесторам став міжнародним, а для України тепер під великим питанням стоїть економічний суверенітет. Що робить влада та чого чекати нашій державі далі? Розбираємо останні події.

СБУ вривається на збори китайських акціонерів “Мотор Січі” та олігарха Олександра Ярославського, з метою розслідувати “знищення виробничих потужностей акціонерного товариства, яке має важливе оборонне та народногосподарське значення”.

Зазвичай непублічний Олександр Ярославський активно змагається за свою частку акцій в “Мотор Січі”. І навіть особисто прийшов на допит СБУ під супровід численних ЗМІ.

Напівмістичний китайський інвестор Ван Цзінь, якого донедавна реальний господар “Мотор Січі” В’ячеслав Богуслаєв публіці представляв як останню надію на спасіння авіаційного гіганта, вимушений відкрито звинуватити оточення того-таки Богуслаєва  в “зраді та перевищенні довіри і повноважень”.

На початку нового року всі гравці, які змагаються за останнього гелікоптерного виробника в Україні були вимушені відкрити карти та перейти у контрнаступ. Причина всьому – торговельні санкції США проти китайських інвесторів.

Для того щоб зрозуміти, логіку Банкової щодо проблеми  “Мотор Січ”, StateWatch провела аналіз кулуарних рішень, які невідомі широкій публіці. Адже в першу чергу економічні національні інтереси України має захищати не Америка, а самостійно Україна. Конкретніше – президент Володимир Зеленський, до сфери відповідальності якого входять національна безпека та ОПК.

Небесна мрія Москви

Акціонерне товариство “Мотор Січ” є високотехнологічним виробником гвинтокрилів та авіадвигунів, яке до 2000 року було приватизоване В’ячеславом Богуслаєвим. Кар’єрний шлях останнього на заводі розпочався в далекому 1966 році з посади інженера. З 2006-го року Богуслаєв регулярно обирався до парламенту, у тому числі від Партії регіонів. Поки не програв мажоритарний округ молодому весільному фотографу зі “Слуги народу”. Суміщення високої політики і управління авіагігантом  дозволило зберегти “Мотор Січ” від краху. Тоді як в Україні занепали інші аналогічні заводи: “Вінницький авіаційний завод”, “Харківське авіаційне підприємство”, “Закарпатське вертолітне об’єднання” та інші.

Не в останню чергу, “Мотор Січ” вижила завдяки паразитуванню за рахунок інших держкомпаній.

StateWatch вже деально описувала про угоду між “Мотор Січ” та державним конструкторським бюро “Івченко-Прогрес”, яка діє з 2005 року. Згідно документу фірма Богуслаєва безоплатно на 60 років отримала конструкторську та експлуатаційну документацію на цілу плеяду двигунів для літаків та гвинтокрилів.

Детально читайте в аналітичній статті StateWatch Дракон зачаївся. Чому продаж “Мотор Січі” підриває національну безпеку України

Власне, саме ця документація і потрібна Пекіну. Важлива деталь, не китайському приватному інвестору, а саме китайському уряду.

“Skyrizon – китайська державна компанія – і її спроби придбати та узаконити закордонні військові технології становлять значну загрозу національній безпеці США та інтересам зовнішньої політики”, – прямо без натяків Міністерство торгівлі США охарактеризувало китайського інвестора “Мотор Січі” Skyarizon у власній заяві щодо санкцій.

Але не тільки Китай хоче посилити свій вертолітний парк. За китайськими інвесторами майоріє тінь Кремля.

Річ у тім, що у 2014 році “Мотор Січ” спіткала економічна криза саме тому, що українська компанія через війну з Росією більше не могла обслуговувати авіапарк армії останньої. Після втрати росзамовлень, Богуслаєв вирішив шукати альтернативи в Китаї. І знайшов їх.

Ще в 2015 році Богуслаєв уклав з китайським холдингом Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd меморандум про співробітництво з метою створення заводу із виробництва авіаційних двигунів у місті Чунцін, Китай.

Згідно з домовленостями, українські технології та частина спеціалістів “Мотор Січі” мали перебазуватися до КНР. За це завод в Запоріжжі отримав 100 мільйонів доларів інвестицій, які врятували українську компанію від краху. А загалом сума відкупних сягала 250 млн доларів.

Та залежність “МС” від російського ринку означає і зворотню залежність росавіації від запорізького заводу.

“У разі реалізації цього проекту Україна фактично втратить позиції на світовому ринку авіаційного двигунобудування та авіаремонту, враховуючи, що українськими двигунами оснащено майже 80% вертольотів, вироблених в РФ”, – таких висновків дійшли в держконцерні “Укроборонпром” під час оформлення китайської угоди, які є у розпорядженні StateWatch.

Потаємні страхи Києва

Проблемна угода між Богуслаєвим і китайцями дісталася Офісу Зеленського у спадок. Але це не означає, що про цю проблему можна забути і з часом вона сама розсмокчеться. Хоча саме так виглядала політика ОПУ щодо “Мотор Січ” до американських санкцій.

За Петра Порошенка після кількох таємних нарад в РНБО був затверджений сценарій, за яким китайському інвестору Skyrizon відходить понад 50% акцій “Мотор Січ”. При  цьому держава Україна в особі  державного концерну “Укроборонпром” мала отримати 25% акцій, як гарантію контролю над авіатехнологіями. А щоб такий сценарій був підтриманий громадськістю, до бюджету з Китаю планували зарахувати 100 млн доларів на розвиток державних авіаційних підприємств ”Антонов”, “Івченко” та інших.

За Володимира Зеленського сценарій круто змінився. А саме, з нього викинули “Укроборонпром” та 100 млн доларів. Натомість на 25% почав претендувати наближений до Банкової олігарх Олександр Ярославський.

Опісля, влада здійснила кілька хоч і гучних, проте безрезультатних до американських санкцій кроків.

У серпні минулого року президент Володимир Зеленський доручив прем’єру Денису Шмигалю вжити вичерпних заходів щодо захисту економічних інтересів держави. Зокрема здійснити оцінку впливу “Мотор Січ” на економічні інтереси країни.

У розпорядженні StateWatch опинилася відповідь Шмигаля про виконання доручення, в якій прем’єр запевнив президента, що вже розробляється законопроект для регулювання міжнародних інвестицій у сферах національної безпеки. Про якісь конкретні кроки щодо існуючого вузла  китайський інвестор -“МС” не йшлося.

Натомість новостворене Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості опрацьовувало питання збільшення бюджетного замовлення “Мотор Січ”, зокрема, за рахунок французького контакту МВС на постачання гелікоптерів Airbus з Франції.

На сьогодні запорізькому заводу для модернізації власної гелікоптерної лінійки необхідно залучити 2,13 млрд гривень для підготовки серійного виробництва лопастей гвинтів та вертолітних редукторів для вертольотів типу Мі.

У порівнянні з деякими бюджетними витратами – це невеликі кошти. Особливо якщо співставити з 11 мільярдами, які МВС хоче до 2022 року сплатити французькій стороні.

Але у відомстві Арсена Авакова офіційно відповіли “зась”. Гелікоптери МІ-8, які може запропонувати вітчизняний виробник, навали застарілими. І додали, що будь-яке порушення умов французького контракту “задасть державі суттєвої репутаційної шкоди”. Тобто в найближчі роки МВС гелікоптерний бюджет нікому не віддасть.

Проте, як зазначалося на початку цієї статті, Вашингтон зіграв на випередження. Стрімкі американські санкції проти Skyrizon сплутали всі карти місцевим стратегам. Володимир Зеленський розуміє, що в 2021 році Україна як ніколи потребуватиме фінансової підтримки адміністрації Джо Байдена. Тому обрав діяти в орбіті геополітичних інтересів старшого партнера всупереч Китаю.

Власне як і В’ячеслав Богуслаєв зрозумів, що після американських обмежувальних заходів щодо Skyrizon, жарти скінчилися. І є реальна можливість самому потрапити в чорні торгівельні списки США. Які можуть викликати хвилю блокування фінансових рахунків Богуслаєвих по всій Європі, у тому числі на родинному італійському острові.

Холодний душ для Банкової

У листопаді минулого року уповноважений представник компанії Skyarizon та Ван Цзіня Ду Тао написав офіційного листа до РНБО, в якому в притаманній сходу завуальованій манері, запропонував підтримку  Пекіна.

“Ділові зв’язки між “Мотор Січ” та іноземними партнерами можуть стати фундаментальним фактором для партнерства між Україною та іноземними урядами у військовій сфері”, – підкреслив китайський посланець. Чим фактично вперше документально зафіксував політичний інтерес  Піднебесної до заводу в Запоріжжі.

Тож Офіс Володимира Зеленського опинився не в простому становищі. З однієї сторони військово-політичний партнер США, який виступає проти авіаційного посилення Пекіну. З іншої сторони Китай – важливий торговельний партнер, який готовий вкладати в Україні суттєві суми в цікаві йому проекти.

Також  значну роль відіграє пряма залежність повітряних сил РФ від потужностей “Мотор Січі”.

Рано чи пізно вибір довелося б зробити. І санкції Мінторгівлі США нажали на спусковий гачок, який примусив ОПУ визначитися на користь заходу. Адже Київ не може собі дозволити  втратити підтримку стратегічного партнера, який є гарантом безпеки під час тривалого гібридного наступу Москви.

Очевидно, що без фінансових та репутаційних втрат не обійдеться. Затягування часу з боку українських органів влади розв’язало китайському інвестору руки у міжнародному арбітражі. Щоправда 3,5 млрд доларів, які Skyarizon  хоче стягнути з України, видається дещо завищеною цифрою. І може буде суттєво підкорегована в ході судових спорів.

Більше читайте СБУ вже три роки розслідує диверсію на “Мотор Січі”, але не звітує про результати

Більш суттєвих втрат Україна може зазнати у разі економічних  санкцій Китаю у відповідь.

Та хай там що, на тридцятому році Незалежності українській політичні еліті настав час зрозуміти, що за суверенітет, у тому числі економічний, треба боротися.