logo
Новини,

StateWatch спільно з Фондом держмайна презентували аналітичне дослідження “Велика інвентаризація країни: непрофільні активи”

StateWatch розробила та презентувала дослідження “Велика інвентаризація країни: непрофільні активи” та під час пресконференції спільно з Фондом держмайна розповіли, чому держава має позбутися неліквідного майна та непрофільних активів.

Протягом останніх років в Україні успішно здійснюється приватизація державних підприємств, які демонструють неефективність та є джерелом корупції. Кабінет Міністрів, профільні міністерства та інші відомства щороку передають на приватизацію десятки і сотні об’єктів. І тим не менш, близько 3000 підприємств продовжують знаходитись у сфері управління державою, яка постійно підпадає під критику за неефективне управління своєї власністю – всього 2 міністерства з 18 були оцінені Міністерством економіки як ефективні управлінці за результатами 2020 року.    

В рамках дослідження експертної організації StateWatch було виокремлено 66 державних підприємств та установ під управлінням центральних органів виконавчої влади, що можуть бути передані на приватизацію, оскільки майно цих об’єктів не використовується за призначенням, підприємства не здатні конкурувати на ринку з приватними компаніями. 

 З цього переліку аналітики виявили об’єкти, що не подають відкриті для громадськості та держави фінансові звіти, оскільки не є окремими юридичними особами. Таким чином, центральні органи влади не в змозі проконтролювати фінансовий стан таких об’єктів і їхню здатність до виконання своїх функцій. 

Декілька міністерств не надали інформацію щодо функціонування своїх баз відпочинку, що підтверджує проблему з неможливістю визначити стан цих об’єктів.

Інша частина дослідження стосується аналізу фінансових результатів непрофільних державних підприємств та установ. Для прикладу, Апарат Верховної Ради керує двома готелями, які з 2018 року принесли 12,7 млн сукупних збитків державі. Станом на липень 2021 року готельні комплекси “Київ” та “Національний” мають сумарно 6,9 млн грн боргів. 

Останнім етапом дослідження став пошук підприємств, які реорганізуються, ліквідуються або перебувають у стані банкрутства під керівництвом міністерств, Національної академії наук і Національної академії аграрних наук.

За даними Мінекономіки, у 2020 році міністерства здійснювали управління над 1411 суб’єктами господарювання, 816 з яких не функціонували. Частина з цих суб’єктів перебуває у процедурі банкрутства, інші можуть роками знаходитись у стані реорганізації або ліквідації. 

Загалом, 74 підприємства, що знаходяться на підконтрольній території України та перебувають у сфері управління міністерств, НАН та НААГ, перебувають в стані банкрутства, 182 підприємства реорганізуються, а 159 підприємств знаходяться у стані ліквідації. 

Відповідно до результатів дослідження експертна організація StateWatch рекомендує Кабінету Міністрів України розробити та провести класифікацію активів на ті, які надають соціальні послуги, є стратегічними і ті, які не мають обмежень щодо передачі на приватизацію; забезпечити інвентаризацію непрофільних активів та підприємств, що перебувають у стані ліквідації, реорганізації або банкрутства, з пропозиціями щодо строків передачі цих підприємств на приватизацію або інших шляхів їх відновлення та розвитку.

Міністерствам, НАН та НААГ рекомендовано  зобов’язати відповідних балансоутримувачів щорічно звітувати щодо стану об’єктів рекреації з наданням фото- чи відеодоказів, у разі неможливості балансоутримувачів відвідувати зазначені об’єкти.

Експертна організація StateWatch також рекомендує Фонду державного майна забезпечити комунікаційну та медійну підтримку проведення реформи приватизації, а також роз’яснити населенню сенс приватизації та які позитивні наслідки за собою тягне цей процес. З повним текстом дослідження можна ознайомитись за посиланням.

Також ви можете переглянути пресконференцію у записі.

Пресконференція в ІА “Укрінформ” – Прозора приватизація: чому держава має позбутися неліквідного майна та непрофільних активів

Дослідження проведене в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд “Відродження” у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Думки та позиції викладені у цій аналітиці є позицією авторів та не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду “Відродження” та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE).