logo
Аналітика,

Забезпечити житлом військовослужбовців та членів їхніх сімей. Як мінімізувати корупційні ризики?

Аналітики StateWatch і Національного агентства з питань запобігання корупції виявили топ-10 ризиків у забезпеченні житлом військовослужбовців. Збільшення бюджету для побудови житла військовим не є гарантією отримання нових квартир. Адже законодавство має значні корупційні ризики: фіктивна перевірка стану квартир, відсутність прозорої системи обліку і фальсифікація торгів. Експерти StateWatch і НАЗК опублікували дослідження з рекомендаціями як уникнути цих ризиків і забезпечити військових житлом.

Держава виділяє значні бюджети на закупівлю й будівництво нового житла для військовослужбовців Збройних Сил України (ЗСУ), проте більшість сімей наших оборонців досі не мають власної квартири.

Протягом пʼяти років на будівництво нових квартир і забезпечення житлом військовослужбовців виділено понад 4 млрд гривень. Тим часом 46 тис. осіб перебували у квартирній черзі станом на 2021 рік. За рік квартири отримували 1,1 тис. військовослужбовців. З такою швидкістю забезпечити усіх квартирами вийде лише через 209 років.

Пришвидшити цей процес може зменшення корупційних ризиків через удосконалення законодавства та контроль використання бюджетних коштів.

Які проблеми у забезпеченні житлом військовослужбовців?

Дослідження показало, що в Україні відсутні:

  • концепція забезпечення житлом військовослужбовців;
  • єдиний орган управління в Міністерстві оборони України, відповідальний за політику у сфері будівництва житла для військовослужбовців;
  • прозора система управління квартирним обліком;
  • стратегічний план розпорядження об’єктами незавершеного будівництва.

Що рекомендує аналітичний центр StateWatch?

Експерти StateWatch і НАЗК пропонують Міноборони:

  • розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України (КМУ) проект концепції забезпечення житлом військовослужбовців, що включатиме цифровізацію процедур та автоматизацію систем;
  • розробити та внести на розгляд КМУ новий проект порядку реалізації інвестиційних проектів на так званих землях оборони (землях, наданих для розміщення військових частин, установ, підприємств та організацій ЗСУ);
  • внести зміни до наказів, які регулюють питання закупівлі квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку. Ці зміни мають унормувати діяльність робочих груп із питань перевірки технічного та якісного стану квартир.

Також Міністерство оборони України має підготувати необхідні зміни до нормативного регулювання в галузі забезпечення житлом військовослужбовців, аби мінімізувати корупційні ризики.

Важливо розробити алгоритм, який зафіксує процедуру врахування пільг і черговості при отриманні військовослужбовцями житла. Також усі без винятку конкурси на закупівлю й будівництво житла мають бути організовані через електронні майданчики закупівель. Це дозволить уникнути зловживань посадових осіб своїми повноваженнями.

Нагадаємо, що Антикорупційна стратегія до 2025 року наголошує на проблемі зловживання під час забезпечення житлом військовослужбовців.

В Указі Президента України «Про першочергові заходи щодо зміцнення обороноздатності держави, підвищення привабливості військової служби в Збройних Силах України та поступового переходу до засад професійної армії» наголошується на необхідності прискорення розробки Міноборони проекту концепції забезпечення житлом військовослужбовців ЗСУ. Відповідна постанова має передбачати спеціальну накопичувальну програму для отримання військовослужбовцями власного житла.

Дослідження «Топ-10 корупційних ризиків під час забезпечення житлом військовослужбовців та шляхи їх подолання» можна прочитати нижче.

Матеріал опубліковано StateWatch у партнерстві з НАЗК за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду “Відродження”.