logo

Громадськість розробила законопроект для ефективного та незалежного функціонування САП

StateWatch спільно з профільними громадськими організаціями розробили законопроєкт, який дозволяє посилити ефективність та незалежність Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

1. Незалежність САП

Утворення САП у вигляді самостійного структурного підрозділу Генеральної прокуратури було однією з найгрубіших помилок антикорупційної реформи. Тому Спеціалізована антикорупційна прокуратура має бути перетворена на окрему юридичну особу (на правах обласної прокуратури). Це надасть їй сильну автономію в адміністративному, матеріально-технічному та бюрократичному аспектах.

Проте повноцінну автономію насамперед має забезпечити незалежний від Офісу генпрокурора порядок фінансування САП.

Варто врахувати, що діяльність САП, як і органів прокуратури загалом, має перебувати поза політичним впливом. Тобто політичні органи: президент, парламент та його комітети, уряд, усуваються від участі у конкурсних комісіях САП. Також, зважаючи на потребу в більшій автономії, у таких комісіях усувається делегування чи представництво й інших прокурорів, у тому числі генерального прокурора.

2. Ефективність САП

Спеціалізована антикорупційна прокуратура, як окрема юридична особа (на правах обласної прокуратури), одразу набуде суб’єктості у питаннях міжнародного правового співробітництва. Іншими словами, САП зможе вести співпрацю з іноземними органами обвинувачення напряму.

Статус окремої юридичної особи також посилить позицію заступника керівника САП. Відповідно до Закону про прокуратуру та КПК, станом на сьогодні двоє заступників не мають повноважень керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. А, отже, вони не можуть призначати прокурорів у кримінальних провадженнях та приймати процесуальні рішення, які стосуються спеціальних суб’єктів: адвокатів, суддів, депутатів місцевих рад, міських голів тощо.

У статусі заступника керівника прокуратури (на правах обласної) заступник керівника САП набуде таких повноважень. Крім того, уточнені положення КПК уповноважують заступника керівника САП приймати процесуальні рішення не лише щодо згаданих спеціальних суб’єктів, але й щодо присяжних, суддів та членів органів суддівського самоврядування (ВРП, ВККС).

3. Механізми цивільного контролю за САП

У доборі прокурорів САП запроваджується механізм участі громадськості, де вони будуть брати участь в такій комісії на рівні з іншими. Проте під час добору керівництва Спеціалізованої антикорупційної прокуратури винятковою буде роль представників міжнародних організацій.

Крім того, аби гарантувати професійну, а не політичну чи медійну оцінку прокурорів САП, запроваджується механізм незалежної оцінки діяльності САП, а також її операційної та інституційної незалежності.

Інфографіку видано за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”.