logo
Новини,

Новий закон Про оборонні закупівлі ще не запрацював, а старий – вже не діє: підсумки круглого столу про ДОЗ

Експертна спільнота, волонтери спільно з представниками Верховної Ради, Міноборони та “Укроборонпрому” обговорили стан реформи оборонних закупівель та оборонного замовлення під час круглого столу в “Укрінформ”.

За підсумками круглого столу “Що відбувається з оборонними закупівлями?” визначено наступні кроки на шляху до прозорої системи оборонних закупівель нового формату.

Більше не повинно бути ДОЗ, таємних держзамовлень “під виробника” чи ігнорування принципів ринкової конкуренції. Для цього експертна спільнота з профільних громадських організацій: StateWatch, Проєкт реформи оборонних закупівель, Незалежної антикорупційної комісії з питань оборони – НАКО пропонує створити експертно-дорадчу групу при  Комітеті ВРУ з питань нацбезпеки, оборони та розвідки, на якій представники уряду, депутати, виробники та експерти могли б вільно обговорювати проблеми впровадження оборонних закупівель та шляхи їх вирішення. 

Що передувало актуалізації проблеми

Сьогодні для українського суспільства запровадження прозорих та конкурентних процедур оборонних закупівель є одним із ключових питань на порядку денному. Адже це допоможе мінімізувати корупційні ризики під час бюджетних витрат на зміцнення Збройних Сил України та інших військових формувань, які стоять на захисті Вітчизни. Нещодавно громадськість оприлюднила інформацію про те, як кілька стратегічних підприємств залишилися без фінансування військових проєктів в рамках оборонного замовлення Міністерства оборони України. Зокрема, під загрозою виробництво бойових ракет “Вільха-М” та переоснащення бронетехніки сучасними засобами зв’язку. При цьому, уряд не звітує про реальний хід реалізації подібних військових проєктів в рамках державного оборонного замовлення, а відкриті оборонні закупівлі досі не були запроваджені. Зокрема відсутній Реєстр виконавців оборонних контрактів, без якого військові відомства фактично укладають контракти поза законом.

Оборонні підприємства та ряд інших державних компаній звернулися до уряду з проблемою – немає грошей на фінансування таємних військових проєктів у рамках державного оборонного замовлення від Міноборони. Цьому не може бути пояснення, адже триває війна і Україні треба оборонятися від збройної агресії Росії та її сателітів на Донбасі.

Відеоблог Олександра Лємєнова #ХаосЗаконності. Спецвипуск ” Провал державного оборонного замовлення “

Про що говорили під час круглого столу

Під час заходу, усі сторони погодилися створити експертно-дорадчу групу при парламентському комітеті для зрушення з мертвої точки реформи оборонних закупівель. Крім цього, за словами експертів, на сьогодні вже є достатньо напрацювань для проведення парламентських слухань.

Роман Костенко, Секретар Комітету ВРУ з питань нацбезпеки, оборони та розвідки, наголосив на тому, що нині процедури оборонних закупівель фактично заблоковані. Причина – у тому, що Закон про оборонні закупівлі не був імплементований вчасно.

Роман Костенко, Секретар Комітету ВРУ з питань нацбезпеки, оборони та розвідки

Закон про оборонні закупівлі не працює. Старий не працює вже, новий не працює ще

зазначив Костенко.

Як наслідок, від початку 2021 року Міноборони уклало лише 1 контракт на виконання державного оборонного замовлення, тоді як державний оборонний концерн “Укроборонпром” не уклав жодного. Про це Костенко дізнався завдяки депутатським запитам.

Така ситуація спричинена несвоєчасною і неякісною імплементацією Закону, – вважає Світлана Мусіяка, експертка з вироблення політик НАКО. Підзаконні нормативно-правові акти, які вже розробили в Міноборони та Мінстратегпромі, – недосконалі, тоді як важливого електронного реєстру і досі немає, – повідомила вона.

Віктор Трач, начальник відділу розробок і закупівлі озброєння та військової техніки Міноборони запевнив, що зривів у виконанні державного оборонного замовлення немає, що ДОЗ виконується планово, так само як і державні контракти. Він повідомив, що за перші п’ять місяців цього року до Збройних Сил надійшло понад 3,3 млн одиниць продукції оборонного призначення, зокрема, понад 500 одиниць основних зразків озброєння та військової техніки.Щоправда не було уточнено,  3,3 млн одиниць – це що: танки, рації чи літаки?

Цю інформацію прокоментував Андрій Загороднюк, голова Правління Центру оборонних стратегій і колишній Міністр оборони України. Він сказав, що наразі Міноборони надає дані щодо виконання ДОЗу в рамках контрактів, які були укладені ще торік. Тоді як всі проблеми з неможливістю укладати нові контракти зараз стануть очевидними у 2022 році.

Андрій Загороднюк, голова Правління Центру оборонних стратегій і колишній Міністр оборони України

При цьому Загороднюк наголосив, що “нинішнє ДОЗ – це абсолютно недіючий інструмент. Його придумали ще у радянські часи, і воно не має жодного відношення до принципів країн НАТО та ринкової економіки”. Екс-міністр зазначив, що виправити таку ситуацію можна, лише якщо використовувати системний підхід. Тепер, коли закон Про оборонні закупівлі розроблено і прийнято, потрібна якісна імплементація цього документу.

Ситуація дійсно зайшла в глухий кут

вважає заступник генерального директора ДК “Укроборонпром” з виробництва Ігор Фоменко.
Заступник генерального директора ДК “Укроборонпром” з виробництва Ігор Фоменко.

Він повідомив, що зараз “ані приватні, ані державні підприємства не мають юридичної можливості укладати контракти із замовниками”. Фоменко наголосив, що це ставить деякі підприємства “Укроборонпрому” у критичну ситуацію.

Голова Наглядової ради Асоціації виробників озброєння та військової техніки України Дмитро Уманець закликав державу вирішити проблему зі стратегічним плануванням, що, зокрема, передбачено і законом Про оборонні закупівлі. Він підкреслив, що приватним підприємствам потрібно мати планування щонайменше на рік, а краще на два-три роки, щоб працювати на державний оборонний сектор.

Тарас Чмут, директор одного з найбільших в Україні волонтерського фонду, який регулярно забезпечує армію, говорив про те, що держава наразі витрачає шалені гроші, але при цьому часто купує не те, що потрібно збройним силам. Він повідомив, що багато обладнання для армії закуповують саме волонтери: тепловізори, тактичні безпілотники, антидронові комплекси, тощо. Він закликав Міноборони використовувати бюджетні кошти ефективно, щоб максимально задовольняти потреби військових.

Артур Переверзєв, керівник Проєкту реформи оборонних закупівель

Щоб допомогти державним органам влади вирішити актуальні проблеми оборонних закупівель, керівник Проєкту реформи оборонних закупівель Артур Переверзєв від імені профільних громадських організацій запропонував створити експертно-дорадчу групу при Комітеті ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Представник Комітету і представники Міністерства оборони попередньо підтримали цю ініціативу.

Сергій Притула, волонтер.

Модерував захід волонтер Сергій Притула.